הפרד ומשול מס' 2

מנסים לשסות אותנו זה בזה. מסבירים לנו שאנשי השכונות, המתנחלים, הדתיים, הערביםכולם חיים על חשבון מעמד הביניים
מספרים לנו שמעמד הביניים שבע ואוכל סושי במסעדות
מסבירים לנו שכדאי ליבא חלב כדי להוזיל אותו ומשסים אותנו ברפתנים שמתנגדים.
מסבירים לנו שכדאי ליבאוסוגרים עוד מפעל בחצור הגלילית.
מסבירים לנו שכדי לממן את הכל יצטרכו להעלות מיסים ואת זה כמובן שאנחנו לא רוצים

החלוקה האמיתית בחברה הישראלית, בשוק הישראלי הוא בין מי שיש לו כסף ו"חוסך" לבין מי שמיצר וצורך.
כולנו, בני מעמד הביניים ובני המעמדות הנמוכים, יהודים ערבים ומהגרים, כולנו עושים יותר עבור הכלכלה הישראלית יום יום מאשר כל יצחק תשובה כזה או אחר.
כאשר אנחנו מקבלים את המשכורת שלנו או את הקצבה שלנו אנחנו מיד משמנים איתה את המשק הישראלי. אנחנו לוקחים את הכסף וקונים איתו. ירקות, חלב, בגדים, נסיעות באוטובוס, שיחות טלפון, חוגים, תספורותכל דבר כזה מחזיר את הכסף למשק הישראלי ומצמיח אותו. כל שקל שלי מיצר עוד מקומות עבודה נותן עוד כסף למישהו אחר שבתורו מעביר אותו הלאה ומיצר עוד ועוד

אבל רגע! מה קורה עם השקל הזה מגיע ליצחק תשובה?
רוצים שנאמין שבעלי ההון משקיעים את כל כספם במשק אבל זה נכון חלקית מאוד. כאשר יצחק תשובה קונה מניה חדשה, משקיע בחברה ישראלית, אז הוא מוסיף לכלכלה הישראלית (הוא יכול גם לקנות מוצר ישראלי באותו שקל ולעזור בדיוק באותה מידה אם לא יותר). אבל בדרך כלל מה שעושה אותו "משקיע" הוא לקנות מניה ישנה שכבר מזמן במחזור. קניית מניות ישנות אינה מוסיפה דבר למשק הישראלי. היא אינה מיצרת עוד מקום עבודה, אינה עוזרת למפעל להתמודד עם בעיות תזרים. היא בסך הכל משחק בכסף שמאפשר לבעל המניה להרוויח עוד כסף כאשר ימכור אותה למישהו אחר. (זה קצת כמו לקנות מסטיק לעוס ממישהו אחר. אתה בחיים לא תלעס אותו אבל יש לך, באופן תיאורתי, מסטיק מה זה טעים).

יצחק תשובה קונה כמו כולנו. אבל תשובה לא יקנה עוד עגבניות. יש ליצחק מספיק עגבניות והוא כבר לא יחזיר עוד כלום לכלכלה הישראלית. אולי הוא יוציא את זה בחו"ל (אבל האמת שבמקרה שלו גם את זה הוא כבר לא צריך). רוב הסיכויים שהוא יחסוך/ישקיע את זה. מה הסיכויים שהוא יקנה חברה חדשה או ישקיע באמת בחברה קיימת? קטן מאוד. רוב הסיכויים שהוא יקח את הכסף וישים אותו בבורסה כזו או אחרת, על מניה שכבר מזמן משרתת רק את עצמה.
מה הוא תרם לחברה הישראלית? מה הוא טרם למשק? כלום.

לפעמים יצחק גם ילווה לי כסף. ואז הוא באמת תורם למשק. אבל רגע! זה לא ההלוואה שלו שתורמת למשק. זה העובדה שאני לוקח את הכסף הזה ומיד מוציא אותו. אני קונה את הבית ומשלם לקבלן הישראלי ולעובדים שלו, לא הוא. הוא רק נתן לי את הכסף (נתן!? אני מחזיר לו את הכסף בריבית דה ריבית).

עכשיו מה יקרה אם ניקח שקל מתשובה וניתן אותו לי. אפשר לעשות את זה. מקלים עלי את נטל המס: מורידים את המע"מ, עושים מדרגות מסושמים אותו עליו (על יצחק): מבטלים פטורים, ממסים רווחי הון
כבר אמרנו ששקל אצלי עושה יותר משקל אצלו
האם יצחק יעזוב את הארץ ויקח את כל הכסף שלו איתו? לא! וגם אם יעזוב, את מה שצריך באמת הוא לא יכול לקחת, את המפעלים, את הבתים ואת העסקים האמיתיים
ואני? מה אני אעשה עם השקל שנתנו לי, במשכורת, בקצבה, בהנחת המס או בשירותי חינוך חינם באמת?
אני אקח את השקל הזה וברוב הוד והדראקנה עוד עגבנייה.

להשאיר תגובה

