ועוד כמה שקרים על לימודי ליבה, אבטלה ושיוויון בנטל.

הסטטיסטיקות באמת מראות שהשכלה היא הדרך הטובה ביותר לשינוי מעמדי וזה אומר שמי שמעוניין (אבל רק מי שמעוניין) לשנות את מצבו הסוציו-אקונומי או חברה שמעוניינת לקדם את חבריה, צריכה לדאוג להשכלה בקרב אותה אוכלוסייה שעד כה נמנעה ממנה השכלה.
אבל…
1. בעוד המחקרים (אלו שאני מכיר) מדברים על השכלה כמוביל לשינוי במעמד וכזרז להשתתפות חברתית פוליטית אין כל אינדיקציה אילו מימדים בהשכלה הם אלו הגורמים לאותה ניידות כלכלית חברתית.
האם הם לימודי המתמטיקה והאנגלית המאפשרים לילד לשנות את "גורלו"?
או אולי עצם העיסוק בלמידה והתרגול האינטלקטואלי הוא שמאפשר לילד להיות יותר מעורב.
וסביר יותר להניח כי עצם התעודה אותה הוא נושא עימו מאפשרת לו ליהנות מתפקידים ומשרות רמות יותר מאשר אבותיו (ועל כך בשקר מס. 3).
מי אמר שלימודי קודש, פלפול תלמודי, התמקדות בערכים (גם אם הם לא שלי) במקום במספרים… מי אמר שכל אלה אינם הופכים אדם למעורב יותר, למתאים יותר לעולם התעסוקה.
אם יש לנו עניין שהחברה הדתית/חרדית תעבוד ותפסיק להיות תלויה במדינה כל מה שצריך לעשות הוא לתת לאנשיה זכויות וחובות שווים.
ממה ששמעתי על פרויקטים להכשרה מקצועית במגזר החרדי לא שמעתי על בעיות של "חוסר השכלה". שמעתי מחמאות גדולות על החומר האנושי והאינטלקטואלי שהגיע לקורסים ועל עומק וכישורים מיוחדים שאולי דווקא באים מעולם התורה. ומה רע בכך?
2. האם לימודי הליבה עושים אותנו טובים יותר? האם התלמיד והסטודנט שכל עיסוקו במקצועות הליבה ובראשם כמובן המתמטיקה הוא אדם טוב יותר? אזרח טוב יותר? ערכי יותר?
החברה שלנו ומערכת החינוך שלנו הולכת ומקצינה את העיסוק בליבה על חשבון מקצועות "שוליים" העוסקים בתרבות האדם, במחשבת העם (תבחרו), בהיסטוריה, בעיסוק בערכים דרך לימודי קודש או חול.
קידשנו את הליבה. קידשנו את מבחני המעבר ובהם אנו בוחנים ומאותתים מה חשוב באמת. הסברנו לתלמידינו שהעולם, החברה, ההיסטוריה, הספרים הקדושים והטובים סתם הם חסרי משמעות מול מקצועות ה"ליבה".
מערכת החינוך החילונית/ממלכתית הפכה את ההערכה והמדידה למהות הכל. אנחנו עסוקים מרבית הזמן בבדיקת נתונים ובמרוץ אחר ציונים הן לתלמיד והן למערכת. אנחנו כל כך עסוקים בניסיונות להוכיח את עליונותנו האיטלקטואלית על כל שאר העולם ובעיקר על הדוסים, הערבים והנורדים, שזנחנו את מלאכת החינוך.
החילוני (כהכללה), שיוצא היום ממערכת החינוך החילונית, יוצא מוכן יותר לעולם. הוא בעל יכולות שפה ומתמטיקה אבל (שוב בהכללה) הוא ריק מבחינה אינטלקטואלית. הוא בדיוק החומר האנושי שעולם התעשייה החדש צריך כנראה.
האם הוא אדם טוב יותר? אני אומר שלא.
ההתמקדות בליבה וזניחת כל השאר היא רעה חולה שבא יש להיאבק ולא בהפך.

אינני נמנה עם "עולם התורה" ואינני שותף לערכיו אבל אני מעדיף אינטלקטואלים חרדים על צרי אופק חילוניים בכל רגע.
צריך להקפיד שעולם ההשכלה הגבוהה הדתית יהיה באמת כזה. צריך להקפיד על סטנדרטים של רישום, של נוכחות, של הערכה (אולי). צריך להקפיד שההשכלה היא באמת גבוהה על פי הסטנדרטים של החברה הדתית.
בוגרי כל המערכות של ההשכלה הגבוהה ולימודי ההמשך יכולים אז לצאת לעולם ולהתמודד עם דרישות השוק ואני לא בטוח למי יהיה היתרון בעולם התעסוקה. את מי ירצו חברות ההיי טק החדשות? את הטיפש עם חמש יחידות מתמטיקה או את האינטלקטואל הרב תחומי שלא יודע לפתור משוואה ריבועית (שוב. כן. בהכללה).
3. שקר שלישי: עבודה
אמנם מספרים לנו כל הזמן שהאבטלה בישראל היא הנמוכה ביותר ובלה בלה בלה… אבל צריך בכל זאת להגיד שהיא קיימת ולא תלך לשום מקום. אז איפה בדיוק יעבדו כל אלו שלכאורה יתחילו לעבוד בעקבות השיוויון בנטל? או שמא חלק מהשיוויון הוא הזכות להיות תלוי בדמי אבטלה במקום בקצבאות ישיבה?
אפשר כמובן ללכת לכיוון הגזעני ולהגיד שהם יקחו את העבודה מאיתנו אבל לי זה באמת לא איכפת מי יעבוד או לא יעבוד. אין מספיק עבודות. התקציב הוא תקציב מצמצם שאינו יוצר מקומות עבודה אז איפה לעזאזל כולם יעבדו.
בקיצור תפסיקו לקשקש ולהשתמש בלימודי הליבה כעוד איזה כלי ניגוח או קרדום לחפור בו. מערכת החינוך הליבתית שלנו לא יכולה להתגאות כל כך במעשיה כדי להוכיח שהיא הדבר הנכון ואפשר גם להגיד… החינוך הדתי/חרדי הביא אותנו עד כה… אפשר ואולי רצוי ללמוד מהם מעט ודווקא להוציא מעט ליבה מחיינו. אולי נגיע יחד לאיזה איזון טוב.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s